میزان استفاده از اینترنت و راهبردهای برای پیشبرد و تکمیل آموزش زیست شناسی با استفاده از فضای مجازی |
کد مقاله : 1004-EACEB (R1) |
نویسندگان |
حسین فراست *1، حسین روشن2 1استادیار، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی میزان برخورداری افراد در استفاده از اینترنت، بیشترین روش دسترسی به اینترنت، سهم محل های دسترسی و ارائه راهکارهایی برای پیشبرد و تکمیل آموزش زیست شناسی در فضای مجازی انجام شد. جامعه هدف جوانان زیر 24 ساله کشور هستند. در این پژوهش از داده های مرکز آمار ایران و مرکز اطلاعات فناوری کشور استفاده شده است. یافته های حاصل از این پژوهش نشان می دهد که در سال های اخیر میزان ضریب نفوذ اینترنت در بین افراد جامعه رشد قابل توجهی یافته و به 78/90 درصد رسیده است. بیشترین روش دسترسی افراد به اینترنت با استفاده از موبایل و در هر مکانی برابر با 5/94 درصد می باشد. بر اساس این یافته ها دسترسی آسان به اینترنت می تواند بـرای پیشـبرد برنامه هـای آموزشـی مورد استفاده قرار گیرد، به گونه ای که با ارائه آموزش دیجیتال در فضای مجازی می توان به تکمیل آموزش سنتی در مدارس کمک نمود به ویژه در دروسی مانند زیست شناسی که ماهیت تجربی و آزمایشگاهی دارند. از جمله راهبردهای مفیدی که می تواند برای آموزش زیست شناسی در فضای مجازی مورد استفاده قرار گیرد عبارتند از: ایجاد سامانه های مفید علمی رسمی آموزش زیست شناسی، افزودن آدرس سامانه های مفید علمی همسو با اهداف تدریس در انتهای محتوای درسی هر فصل، افزودن بارکد در کنار تصاویر و آزمایش های کتاب درسی، بارگزاری تدریس مدرسین نمونه، بارگزاری امتحانات آنلاین با هدف حذف کاغذ و حفظ محیط زیست و بارگزاری کلیپ های ایجاد مهارت مبتنی بر متن. |
کلیدواژه ها |
فضای مجازی – اینترنت – آموزش زیست شناسی – بارکدینگ |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |