ارزشیابی در اموزش رشته زیست شناسی Evaluation in Biology education |
کد مقاله : 1012-EACEB (R1) |
نویسندگان |
فاطمه شاکر *1، لیلا رضائیان2 1علوم پایه، فرهنگیان، پردیس شهید باهنر فارس 2هیئت علمی علوم پایه، فرهنگیان، پردیس شهید باهنر فارس، شیراز |
چکیده مقاله |
چکیده پژوهش حاضر با هدف مروری بر مفاهیمی چون فرایند ارزشیابی ، تعریف ارزشیاب ، ارزشیابی آموزشی، و نقش آن در آموزش زیست شناسی پرداخته است. نظام آموزشوپرورش مهمترین رسالت را در امر تعلیموتربیت بر عهده دارد برای دستیابی به اهداف تعلیموتربیت نمیتوان نقش هیچ یک از دروس را نادیده گرفت؛ اما با توجه به بالا بودن ضریب درس زیستشناسی در رشته علوم تجربی میتوان گفت که زیستشناسی مهمترین درس در این رشته است و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ ولی با این حال، برای آموزش آن چالشها و تنگناهایی وجود داردکه یکی از آن ها تفاوتهای فردی که بعنوان یک اصل در نظام تعلیم و تربیت می بایست مورد توجه باشد در نظام ارزشیابی سنتی مورد عنایت نبوده و معلمان علی رغم داشتن دانش و اعتقاد لازم ناگزیرند تفاوتها را نادیده گرفته و با همه دانش آموزان خود با روش تدریس و ارزشیابی یکسان برخورد نمایند که با رفع آن میتوان به موفقیت کامل در امر آموزش و فرایند یاددهی - یادگیری دست یافت. نتایج این پژوهش نشان می دهد که ارزشیابی ابزاری موثر و مفید برای کارایی نظام آموزشی است. معلمان زیست شناسی باید به عنوان مدیران کلاسهای درس برای تصمیم گیریهای آموزشی در کلاس از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در جریان بهبود فعالیت های یادگیری دانش آموزان بهره ها ببرند. |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی: ارزشیابی ، فرایند، آموزش زیست شناسی Keywords: Evaluation, Process, Biology Education |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |