راهبرد های تدریس مؤثر با توجه به اهداف سند تحول بنیادین در آموزش زیست شناسی |
کد مقاله : 1014-EACEB (R1) |
نویسندگان |
افسانه صمدی *1، حنانه بهشتی2 1دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی پردیس فاطمه الزهرا(س) 2دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا(س) |
چکیده مقاله |
درس زیستشناسی یکی از دروس مهم رشتهی علوم تجربی در دوره متوسطه میباشد. از این رو یادگیری این درس مهم و کاربردی بوده و نیازمند تدریس مؤثر از سوی معلم است. مقاله حاضر به شیوه کتابخانه ای – توصیفی نگاشته شده است. در این مقاله مفهوم زیست-شناسی و تاریخچه آن بررسی و سپس اهداف درس زیستشناسی با توجه به سند تحول بنیادین مورد ارزیابی و در نهایت روشهای تدریس مطلوب درس زیستشناسی مانند پرسش و پاسخ، مدل پنچگامی، طراحی معکوس، نقشه مفهومی، بازدید علمی، کاوشگری، زمینه محور، آزمایشگاهی و یادگیری مشارکتی بررسی و در هر روش نمونهای از مباحث درس زیستشناسی دوره متوسطه دوم مورد بحث قرار گرفته و بر اهمیت حرکت معلمان از کلاسهای معلم محور به سمت کلاسهای دانشآموز محور تأکید گردید. در نهایت با وجود اینکه عوامل مؤثر بر تدریس، کیفیت تدریس و میزان یادگیری دانشآموزان بسیار مهم می باشند اما عواملی مانند نیازها و علایق دانشآموزان، امکانات موجود، زمان، فضا و حتی تراکم دانشآموزان نیز در موفقیت روشهای تدریس حیاتی می باشند. |
کلیدواژه ها |
اهداف درس زیست شناسی، طراحی معکوس، یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |