راهبرد های تدریس مؤثر با توجه به اهداف سند تحول بنیادین در آموزش زیست شناسی
کد مقاله : 1014-EACEB (R1)
نویسندگان
افسانه صمدی *1، حنانه بهشتی2
1دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی پردیس فاطمه الزهرا(س)
2دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا(س)
چکیده مقاله
درس زیست‌شناسی یکی از دروس مهم رشته‌ی علوم تجربی در دوره متوسطه می‌باشد. از این رو یادگیری این درس مهم و کاربردی بوده و نیازمند تدریس مؤثر از سوی معلم است. مقاله حاضر به شیوه کتابخانه ای – توصیفی نگاشته شده است. در این مقاله مفهوم زیست-شناسی و تاریخچه آن بررسی و سپس اهداف درس زیست‌شناسی با توجه به سند تحول بنیادین مورد ارزیابی و در نهایت روش‌های تدریس مطلوب درس زیست‌شناسی مانند پرسش و پاسخ، مدل پنچ‌گامی، طراحی معکوس، نقشه مفهومی، بازدید علمی، کاوشگری، زمینه محور، آزمایشگاهی و یادگیری مشارکتی بررسی و در هر روش نمونه‌ای از مباحث درس زیست‌شناسی دوره متوسطه دوم مورد بحث قرار گرفته و بر اهمیت حرکت معلمان از کلاس‌های معلم محور به سمت کلاس‌های دانش‌آموز محور تأکید گردید. در نهایت با وجود اینکه عوامل مؤثر بر تدریس، کیفیت تدریس و میزان یادگیری دانش‌آموزان بسیار مهم می باشند اما عواملی مانند نیازها و علایق دانش‌آموزان، امکانات موجود، زمان، فضا و حتی تراکم دانش‌آموزان نیز در موفقیت روش‌های تدریس حیاتی می باشند.
کلیدواژه ها
اهداف درس زیست شناسی، طراحی معکوس، یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی