بررسی کج فهمی های رایج در مفاهیم کتاب درسی زیست شناسی پایه دهم تجربی |
کد مقاله : 1021-EACEB |
نویسندگان |
احسان حسن زاده *1، حاتم احمدی2 1پردیس فرهنگیان علامه امینی تبریز 2گروه علوم پایه ، دانشگاه فرهنگیان - تهران -ایران |
چکیده مقاله |
کج فهمی ها یا پندارهای نادرست از مهمترین عوامل مخّل در یادگیری هستند که کاهش این کج فهمیها میتواند تاثیر قابل ملاحظهای درافزایش یادگیری فراگیران داشته باشد. بدیهی است که شناسایی همهی راههای ایجاد کج فهمی غیرممکن است اما از اصلیترین دلایل کج فهمیها می توان به اعتماد کامل دانش آموزان به مطالب کتب درسی، شیوه آموزش معلمان و اطلاعات قبلی دانشآموزان اشاره کرد. با توجه به اینکه درس زیست شناسی دارای مفاهیم عمیق و با حجم بالا می باشد، شکل گیری کج فهمی در مباحث آن دور از تصور نیست. همچنین با توجه به اولین آشنایی دانش-آموزان پایه دهم با درس زیست شناسی در دوره دوم متوسطه و نیز وجود مفاهیم اساسی فیزیولوژی مانند دستگاه گوارش ، گردش خون ، تنفس و غیره در کتاب زیست شناسی پایه دهم تجربی، هدف از این مطالعه شناسایی غلط های رایج در دانش آموزان پایه دهم از طریق شناسایی عوامل ایجاد کننده این سوء تفاهم است ، بنابراین می توان راه حل مناسبی برای جلوگیری از این سوء تفاهم ها پیدا کرد و راه را برای آموزش بهتر مفاهیم زیست شناسی هموارتر کرد. |
کلیدواژه ها |
کج فهمی، زیست شناسی پایه دهم، یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |