طراحی الگوی مطلوب شکل گیری سواد زیست محیطی دانش آموزان مبتنی بر مبانی و اصول اسناد بالادستی |
کد مقاله : 1026-EACEB (R1) |
نویسندگان |
محمد عظیمی * هیات علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی سواد زیست محیطی است. با توجه به اهمیت نقش سواد زیست محیطی در زندگی و نقش محوری آموزش و پرورش ، طراحی الگوی سواد زیست محیطی می تواند به رشد دانش، نگرش و مهارت و توانایی دانش آموزان کمک نماید. بدین منظور، در پژوهش حاضر دو پرسش اساسی مورد بررسی قرار گرفت: الگوی مطلوب برنامه درسی سواد زیست محیطی دارای چه ویژگی هاییاست ؟ جهت پاسخ به این سوالات از روش کیفی استفاده شده است. به طوری که برای طراحی الگو و شناسایی عناصر الگو از روش کیفی از نوع توصیفی ، تحلیلی-استنتاجی از روش کیفی استفاده شده است. الگوی پیشنهادی با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند از متخصصان حوزه مطالعات برنامه درسی و آموزش محیط زیست قرار گرفت و الگوی برنامه درسی سواد زیست محیطی براساس عناصر هشت گانه طراحی گردید که مقوله های اصلی در الگوی مطلوب شامل شناسایی اهداف ، تدوین راهکارها ، تجزیه و تحلیل اهداف ، تهیه و تنظیم برنامه ، فراهم کردن امکانات، اجرای دوره ، ارزشیابی ، بازنگری و اجرای مطلوب آموزش محیط زیست بر اساس مبانی برنامه درسی ، اجتماعی، رواشناسی ، فلسفه ، مبانی و اصول اسناد بالادستی می باشند. |
کلیدواژه ها |
طراحی ، سواد زیست محیطی ، دانش آموزان ، اسناد بالادستی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |