درگیر ساختن دانش آموزان در تولید توضیحات علمی در کلاسهای درس زیست شناسی: یک مدل طراحی درس |
کد مقاله : 1028-EACEB (R2) |
نویسندگان |
فرشید خسروی * پردیس خواجه نصیر الدین طوسی کرمان، مدرس مدعو |
چکیده مقاله |
تولید توضیحات علمی پدیده های طبیعی از اهداف مهم آموزش علوم است. رویکردهای آموزشی علم گرا با توضیحات، یادگیرندگان را ترغیب می کنند تا در بحث های حس سازی شرکت کنند و داستان های علّی پدیده های مورد مطالعه را بسازند. این مقاله یک الگوی طراحی درس را نشان می دهد که معلمان زیست شناسی را در مورد چگونگی ادغام تدریس توضیح گرا در تمرین روزمره خود راهنمایی می کند. مدل ارائه شده شامل شش مرحله است: (1) ارائه فعالیت قلاب، (2) تدوین یک سؤال از نوع چرایی متمرکز، (3) ساختن داستان علّی اولیه، (4) استفاده از داده های معتبر، حقایق علمی، اصول و ایده های اصلی نظم و انضباطی برای تجدید نظر- پالایش داستان علّی. (5) بحث و بازنویسی داستان علت علّی معین؛ (6) به کار بستن دانش علّی- مکانیستکی در یک زمینه یا سناریوی مسئله جدید. در این پژوهش یک درس کلاس یازدهم با عنوان "سنتز پروتئین در سلول ها" نمونه ای از چگونگی عملکرد این مدل برای طراحی درس های زیست شناسی توضیح گرا را اجرا می نماید. |
کلیدواژه ها |
توضیحات علّی؛ تدریس توضیح گرا؛ برنامه ریزی درسی؛ آموزش زیست شناسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |