تحلیل محتوای مبحث گردش مواد از کتاب زیست شناسی پایه دهم با استفاده از تکنیک ویلیام رومی |
کد مقاله : 1031-EACEB (R1) |
نویسندگان |
محمد جعفری *1، حاتم احمدی2 1دانشجوی دبیری زیست شناسی،دانشگاه فرهنگیان،تبریز،ایران 2استادیار گروه زیست شناسی جانوری، دانشکده علوم طبیعی، دانشگاه تبریز ، تبریز ، ایران |
چکیده مقاله |
امروزه تحلیل محتوا جایگاه ویژه ای در بین منتقدان کتب درسی دارد. همه ی معلمان باید با ویژگی محتوایی که درس می دهند و همچنین باید با نقد و تحلیل کتاب درسی آشنا باشند. این مطالعه به بررسی مبحث گردش مواد در بدن بر طبق روش ویلیام رومی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش قسمتی از فصل گردش مواد از کتاب زیست شناسی دهم شامل متن، تصاویر و فعالیت ها است. در تالیف این مبحث تمرین های دورهای و پرسش های پایان فصل به اندازه کافی گنجانده نشده است، فعالیت ها و پرسش های داخل متن در بخش محتوا مورد بررسی قرار می گیرد. یافته های این مطالعه براساس محاسبه ضریب درگیری 047/0برای متن، ضریب درگیری 29/0 برای تصاویر و ضریب درگیری 55/0 برای فعالیت ها نشان می دهد که متن کتاب و نیز طراحی تصاویر آن به صورت غیر فعال می باشد، در صورتیکه فعالیت ها به صورت فعال است. |
کلیدواژه ها |
گردش مواد،تحلیل محتوا،ویلیام رومی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |