رویکردهای آموزش مفهومی زیست‌شناسی، یک مطالعه مروری
کد مقاله : 1032-EACEB (R1)
نویسندگان
فیروزه علویان *1، فاطمه جلالی منش2
1گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان
2دانشگاه فرهنگیان، گروه علوم پایه، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
امروزه، زیربنای جنبش‌های اصلاحی آموزش، تغییر صریح در اهداف و مبانی زیست‌شناسی است که به‌سادگی سبب ایجاد پایه دانشی از حقایق علمی به دانش‌آموزان است و منجر به درک عمیق‌تر مفاهیم عمده درون رشته می‌شود. تأکید بر درک مفهومی در اصلاح آموزش زیست‌شناسی، هدایتگر تدوین استانداردها بوده و به کلیه اسناد اصلی سیاست اصلاحات در آموزش علوم نفوذ می‌کند. بااین‌حال، انتقال تدریس به سمت درک عمیق مفهومی غالباً فریبنده و ساده به نظر می‌رسد و چالش‌های مهمی در تئوری و عمل را به دنبال دارد. مهم‌تر از این، تعدادی از دانش‌آموزان در صورت ورود به رشته زیست‌شناسی، فاقد اطلاع قبلی در مورد موضوع هستند؛ بنابراین جای تعجب ندارد که دانش‌آموزان همچون لوح سفید تلقی شوند، با دانش صفر شروع می‌کنند و در انتظار دریافت درک علمی فعلی هستند. با این‌وجود، غالباً وقت کمی توسط معلمان گذاشته می‌شود تا آنچه دانش‌آموزان از قبل می‌دانند و به‌طور خاص، آنچه آن‌ها نمی‌دانند، آنچه با آن گیج می‌شوند؛ و اینکه چگونه تصورات قبلی آن‌ها در مورد جهان با اطلاعات جدیدی که می‌خواهند یاد بگیرند مطابقت دارد یا ندارد، موردبررسی قرار گیرد. این پژوهش ازنوع مروری می باشد. جامعه و نمونه آماری آن شامل مقالات و کتب در دسترس هستند که با موضوع تحقیق مرتبط می باشند. براین اساس، ما در این مقاله، ایده‌های اصلی مرتبط با آموزش برای درک زیست‌شناسی، از جمله ایده تغییر مفهومی، نقش محوری مفاهیم جایگزین و پیامدهای عملی این ایده‌ها برای معلمان زیست در همه سطوح در طراحی تجربیات یادگیری برای دانش‌آموزان بررسی می‌شودکنیم.
کلیدواژه ها
زیست‌شناسی، آموزش، تغییر مفهومی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر