اهمیت ریاضیات در توسعه علوم زیستی و آموزش زیست شناسی(نگاه بین رشته ای در آموزش) |
کد مقاله : 1033-EACEB (R1) |
نویسندگان |
سعید داداش زاده1، مائده اکبری *2 1گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا(س) 2دانشجوی دبیری ریاضی،دانشگاه فرهنگیان،تبریز،ایران |
چکیده مقاله |
چکیده: امروزه توجه به تلفیق و رویکرد بین رشته ای در آموزش از اهمیت زیادی برخوردار است. ریاضیات زیستی حوزه ی نوپایی از دانش بشر است که با نگاه تلفیقی نقش موثری در توسعه علمی و رفاه بشر در حوزه علوم ریستی داشته است. هدف این پژوهش ارائه بخشی از یافته ها و دستاورد های ریاضی در زیست شناسی می باشد که از طریق مدل سازی نقش بسزایی در توسعه علم زیست شناسی و کاربردی نمودن علم ریاضی داشته است. این پژوهش ازنوع مطالعات مروری می باشد. جامعه و نمونه آماری آن شامل کتب و مقالات در دسترس هستند که با موضوع تحقیق مرتبط می باشند. برنامه درسی تلفیقی با نگاهی کل نگر، انگیزش و توانایی یادگیرنده را برای درک و کشف ارتباط های نو افزایش می دهد و از این طریق، او را به سوی خلق الگوها، نظام ها و ساختارهای جدید سوق می دهد. استفاده از مفاهیم و اصول ریاضیات در علوم زیستی، از طریق دستیابی و معرفی مدل های مختلف، سبب رشد و گسترش علوم زیستی گردیده است. بسیاری از مسائلی که زیست شناسی و ریاضیات هرکدام به تنهایی قادر به حل آن نبوده اند، توسط تلفیق این دو رشته حل شده است. با توجه به یافته های این مقاله باید در تدریس زیست شناسی، از طریق معرفی مدل های ریاضی ، مفاهیم و اصول ریاضی به شکل کاربردی مورد توجه بیشتر قرار بگیرد. |
کلیدواژه ها |
ریاضیات زیستی، توسعه علوم زیستی، آموزش، رویکرد بین رشته ای |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |