مقایسه روش تدریس سخنرانی با نقشه مفهومی در آموزش زیست شناسی |
کد مقاله : 1035-EACEB (R1) |
نویسندگان |
محمد آبیاری *1، میلاد حسنی2 1استادیار دانشگاه فرهنگیان. 2دانشگاه فرهنگیان گروه علوم پایه. |
چکیده مقاله |
یادگیری و یاد آوری فرآیندی بسیار پیچیده ی مغزی است. هر فرد در طول زمان دارای یک شیوه ی منحصر به فرد برای یادگیری است. عمل تدریس انتقال مفاهیم و اصول از معلم به دانش آموزان است که سبب می شود دانش آموزان آن ها را فرا گرفته و از آنها در طول دوران زندگی خود استفاده نمایند و به اهداف خود دست یابند. برای اینکه معلم بتواند به این مهم دست یابد ، نیازمند بهره گیری از روش های مناسب تدریس است . به نوعی می توان نتیجه گرفت که انتخاب بهترین روش تدریس از سوی معلم ، به هنر ، توانایی و سلیقه او بستگی دارد. از جمله روش های تدریسی که می توان از آنها در رسیدن به این اهداف استفاده کرد ، روش تدریس سخنرانی و نقشه مفهومی است. نقشه مفهومی در واقع ابزاری برای نمایش اطلاعات در قالب یک سری نمودارها و جعبه های مرتبط به هم است که ارتباط مفاهیم در آن ها به خوبی قابل مشاهده است. نقشه های مفهومی معمولا به شیوه ی سلسله مراتبی تهیه می شوند ، یعنی هرچه به پایین نقشه نزدیک تر شویم مفاهیم و مطالب جزیی تر می شوند. روش دیگر، روش سخنرانی است که به ارایه مفاهیم به طور شفاهی از طرف معلم به فراگیران می پردازد و از قدیمی ترین و متداول ترین شیوه های آموزشی است. |
کلیدواژه ها |
روش تدریس ، نقشه مفهومی ، سخنرانی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |