عنوان مقاله : تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی دوازدهم رشته علوم تجربی بر اساس اهداف آموزشی مریل |
کد مقاله : 1039-EACEB (R1) |
نویسندگان |
شمس الدین سارانی * دانشگاه فرهنگیان شهید چمران |
چکیده مقاله |
چکیده: این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتاب زیست دوازدهم براساس اهداف آموزشی مریل صورت گرفته است. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحلیل محتوا برای کتاب زیست شناسی دوازدهم چاپ سال 1398 است. بر اساس الگوی مریل دانش آموز در سه سطح یادآوری، کاربرد وکشف و ابداع فعالیت داشته و محتوای آموزشی دارای چهار عنصر اصلی حقایق، مفاهیم ، روش کار و قوانین باشد .نتایج پژوهش نشان می دهد که 17 گفتار از 23 گفتار کتاب، در ایجاد توسعۀ دانش عملی در فراگیران نقش داشته و بقیۀ گفتارها به هردو دانش نظری و عملی تکیه می کند. بررسی ها نشان داد که مولفین کتاب درسطوح عملکرد به جنبۀ کاربرد بیش از کشف و ابداع توجه نموده اند و این درحالی است که با توجه به اهداف آموزش زیست شناسی، عملکرد کشف و ابداع بایستی بیش از سایر عملکردها مورد توجه قرار گیرد. و از طرفی به عملکرد یادآوری تنها در یک مورد اشاره شده است. کتاب در قسمت تمرین و ارزیابی در بسیاری از گفتارها فاقد هرگونه سوال ازمثال ها و تعمیم های دروس می باشد مطابق الگوی مریل، شرح و بسط در هر 23 گفتار رعایت شده است. درتمام دروس، اصل تفکیک، تنوع و همتاسازی رعایت شده است و سطح دشواری در 20 گفتار رعایت شده ، و تنها در 3 گفتار رعایت نشده است. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: زیست شناسی ، تجربی، تحلیل محتوا ، الگوی مریل |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |