استفاده از روش های فعال یادگیری در آموزش زیست شناسی |
کد مقاله : 1041-EACEB (R1) |
نویسندگان |
عرفانه محمودی1، محمد آبیاری *2 1دانشگاه فرهنگیان تبریز 2استادیار دانشگاه فرهنگیان. |
چکیده مقاله |
چکیده: روش تدریس فعال که در آن مشارکت دانش آموز و معلم را می طلبد و به جای انتقال مطالب به دانش آموز، به افزایش توانایی یادگیرنده در فرآیند یادگیری عنایت دارد.به دلایل متعدد از جمله تاکید براصولی از کلیات نظام آموزش و پرورش کشور و اهداف دوره های تحصیلی ، نگرش های جهانی ، رشد روز افزون تحقیقات ، سرعت فن آوری و تکنولوژی ، ضرورت کار بحث تدریس فعال را می طلبد. ادیان و رهبران مصلح اجتماعی نیز تاکید بر نوعی فعال سازی ذهن و جلوگیری از تقلید کورکورانه در اصول و روشهای زندگی دارند، لذا آموزش و تدریس های متکی بر روشهای فعال خود گامی است در اشاعه و ترویج علم و پرورش انسانهای آزاد و آگاه که می تواند در توسعه و فناوری مثمر ثمر باشد . در روش تدریس فعال سعی بر این است که فراگیر خود در کسب مفهوم سهیم باشد و از طریق مختلف به فعالیتهای ذهنی ، علمی، فردی و گروهی وادار گردد ، به عبارت دیگر ، محتوا روی درگیر شدن دانش آموزان در کسب تجارب یادگیری تاکید داشته و آنان را فعال می سازد . از مهمترین روشهای فعال تدریس می توان به موارد زیر اشاره کرد: روش شکاف اطلاعاتی، روش بحث گروهی، روش آموزش همسالان، ICicker و ... لذا در این مقاله به چند روش موثر در آموزش زیست شناسی برای یادگیری هر چه مفید تر و ثمربخش تر می پردازیم. |
کلیدواژه ها |
آموزش زیست شناسی – فناوری – سخنرانی – Iclicker - نقشه مفهومی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |