آموزش زیست شناسی با استفاده از روش های نوین |
کد مقاله : 1043-EACEB (R1) |
نویسندگان |
محمد آبیاری *1، عارف فتحعلی زاده2 1استادیار دانشگاه فرهنگیان. 2دانشگاه فرهنگیان - گروه علوم پایه. |
چکیده مقاله |
علم زیست شناسی در قرن حاضر یکی از مهم ترین و گسترده ترین علوم پایهی جهان است که به دلیل گستردگی بسیار زیاد به شاخه های متعدد تقسیم شده است. به دلیل ارتباط تنگاتنگ این علم با سلامتی و تغذیه و درمان، امروز به یکی از زمینه های اصلی رقابت علمی بین کشور های پیشرفته تبدیل شده است. بنابراین در دورهی دبیرستان نیز بالطبع یکی از مهم ترین دروس است. با توجه به اهمیت علم زیست شناسی در جهان و در زندگی روزمره بشر برای رسیدن به موفقیت ، دبیران محترم زیست شناسی روش های هایی را برای تدریس خود اتخاذ کرده اند که دانش آموزان را به اهداف خود برساند. در مطالعه اخیر که شامل طرح پرسش از 210 دانش آموز تجربی می باشد، هرسه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج بدست آمده نشان می دهد که اکثر دانش آموزان از شیوه های رایج رضایت نداشته و همچنین به تاثیر کنکور در روش های تدریس دبیران خود و اهمیت بالای زیست شناسی در زندگی و همچنین تحصیل خود کاملاً واقف اند. پس از بررسی نتایج اولیه تحقیق و آسیب شناسی روش های به کار گرفته شده توسط دبیران و همچنین مصاحبه با دبیران مطرح، پنج روش که شامل روش های تدریس آزمایشگاهی-تدریس با رسم تصاویر و نمایش اسلاید-تدریس به روش پرسش و پاسخ-تدریس با استفاده از انیمیشن و روش ارزشیابی به سبک کنکور میباشد، به عنوان بهترین روش های تدریس زیست شناسی در ایران مورد بررسی قرار گرفت. |
کلیدواژه ها |
کنکور، آزمایشگاه، زیست شناسی، انیمیشن، پرسش و پاسخ. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |