یادگیری فعال و اهمیت آن در تدریس علوم زیستی |
کد مقاله : 1046-EACEB (R1) |
نویسندگان |
سید مهدی بانان خجسته *1، شمیم مولانا2، سمیه اسدی پور2 1گروه علوم جانوری- دانشکده علوم طبیعی- دانشگاه تبریز 2گروه علوم جانوری، دانشکده علوم طبیعی، دانشگاه تبریز |
چکیده مقاله |
زیست شناسی یکی از مهم ترین دروس علوم تجربی است که ارتباط نزدیکی با مباحث دانشی مهم از جمله ساختار بدن موجودات و خلقت آن ها دارد. در کلاسهای درس امروز، روشهای سنتی که معمولاً با عینیت گرایی ، رفتارگرایی و الگوهای انتقال تدریس در ارتباط هستند با رویکردهایی جایگزین می شوند که بر یادگیری فعال و نیازهای متنوع دانش آموزان تأکید می کند این روشهای غیر سنتی و یادگیری فعال در آموزش به منظور حمایت فراگیری دانش آموزان در قرن بیست و یکم در همه ی سطوح آموزش به یک ضرورت تبدیل شده است. یادگیری فعال یک رویکرد آموزشی است که دانش آموزان را درگیر یادگیری مشارکتی می کند که به آنها امکان می دهد مسئولیت بیشتری برای یادگیری خود داشته باشند ومهارت تفکر انتقادی را بهبود بخشند. در نوشتار حاضر به جنبه های مختلف و جدید مفهوم یادگیری فعال و نقش آن در آموزش علوم زیستی پرداخته شده است. |
کلیدواژه ها |
یادگیری فعال، علوم زیستی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |