تاثیر فعالیتهای عملی و آزمایشگاهی در علوم زیستی و بهداشتی بر مهارت آموزی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1049-EACEB (R1) |
نویسندگان |
فاطمه یوسف یعقوبی * عضو هیئت علمی، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
انجام فعالیتهای عملی و آزمایشگاهی یکی از ارکان اصلی آموزش علوم زیستی و بهداشتی است و از مهمترین روشها جهت دستیابی به اهداف مهارتی و نگرشی در برنامه درسی آن به شمار میآید. هدف اصلی از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر فعالیتهای عملی و آزمایشگاهی در علوم زیستی و بهداشتی، بر مهارت آموزی دانشجومعلمان دختر دانشگاه فرهنگیان تبریز بود. روش پژوهش، نیمه تجربی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود و نمونههای پژوهش شامل دو گروه 22 نفری از دانشجویان که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در فرآیند اجرا، یک گروه در علوم زیستی و بهداشتی فعالیتهای عملی و آزمایشگاهی داشتند و گروه دیگر با روش سخنرانی تحت آموزش قرار گرفتند. جهت سنجش مهارت دانشجویان از چک لیست محقق ساخته 30 مادهای با طیف لیکرت، با ضریب پایایی 86/0 استفاده شد و روایی آن مورد تایید خبرگان و متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفت. دادههای این پژوهش با نرم افزار SPSS نسخه 24 آنالیز شد. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که در اثربخشی دو روش تدریس در مهارت آموزی دانشجویان در علوم زیستی و بهداشتی، تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه اینکه فعالیتهای عملی و آزمایشگاهی در مهارت آموزی دانشجویان بیشتر از روش سخنرانی موثر بوده است. |
کلیدواژه ها |
فعالیتهای عملی و آزمایشگاهی، علوم زیستی و بهداشتی، مهارت آموزی، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |