بررسی اثر آموزش به روش ساخت گرایی در یادگیری مبحث دستگاه حرکتی انسان در دانش آموزان پایه هشتم |
کد مقاله : 1054-EACEB |
نویسندگان |
ابراهیم جعفری تلوکلایی *1، لطف الله مهدوی2 1آموزش و پرورش 2زیست شناسی،دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران تهران،مرکز شهید بهشتی،تهران،ایران |
چکیده مقاله |
روش ساخت گرایی، یکی از رویکردهای مهم در طراحی آموزشی است که بر سه مولفه،یادگیری فعال، یادگیری خلاقانه و یادگیری اجتماعی استوار است.بدین منظور در این پژوهش، اثر آموزش به روش ساخت گرایی در یادگیری مبحث دستگاه حرکتی انسان در دانش آموزان پایه هشتم شهرستان ساری در مفهوم دستگاه حرکتی انسان مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، جزء پژوهش های نیمه تجربی با طرح پیش-آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری آن را، کلیه دانش آموزان پایه هشتم شهرستان ساری در سال تحصیلی 96-95 به تعداد 5751 نفر تشکیل می دادند که به دلیل نیمه تجربی بودن پژوهش، تعداد 80 نفر (40 نفر گروه آزمایش و 40 نفر گروه کنترل) با استفاده از روش نمونه گیری «تصادفی خوشه ای- طبقه ای» به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری داده ها از آزمون محقق ساخته در چهار بعد (دانش، کاربرد، استدلال و حل مسایل متداول) با 16 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و پایایی آن با استفاده از روش بازآزمایی 0/87 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره (آنکوا) استفاده شد. نتایج نشان داد که: آموزش به روش ساخت گرایی در یادگیری مبحث دستگاه حرکتی انسان در دانش آموزان پایه هشتم در سطوح دانش، کاربرد، استدلال و حل مسایل متداول تاثیر معناداری دارد. |
کلیدواژه ها |
روش ساخت گرایی،یادگیری، دستگاه حرکتی انسان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |