تاثیر آموزش علوم مبتنی بر کاوشگری در یادگیری : مطالعه موردی فصل هفتم کتاب زیست شناسی پایه دهم |
کد مقاله : 1059-EACEB |
نویسندگان |
داوود رمضانی ثانی *1، محمد حسن بازوبندی2، لطف الله مهدوی3 1زیست شناسی، طبس، ایران 2زیست شناسی،دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران تهران،مرکزشهید بهشتی،تهران،ایران 3زیست شناسی،دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران تهران،مرکز شهید بهشتی،تهران،ایران |
چکیده مقاله |
کاوشگری روشی است که دانش آموزان پس از مواجهه با مسئله، خود دست به اکتـشاف زده و به مفهوم مورد نظر می رسند. بنابراین یادگیری پایدارتری حاصل می گردد. هدف پژوهش حاضر، تأثیر روش کاوشگری بر میزان یادگیری دانـش آمـوزان در مبحث برهمکنش خاک وموجودات زنده کتاب زیست شناسی پایه دهم و مقایسه ی آن با روش سخنرانی اسـت . جامعـه ی آماری این پژوهش دانش آموزان پسر پایه دهم تجربی شهرستان طبس در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 75نفر می باشد. در این پژوهش که با روش نیمه تجربی صورت گرفت، از نمونه ی در دسترس استفاده شـد. نمونه شامل تعداد48 دانش آموز بود که پس از همتاسازی، به صورت تصادفی به دو گروه کنترل وآزمایش تقسیم شدند و روش کاوشگری و سخنرانی بر آن ها اعمال گردید. طرح این پژوهش، از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود . برای گـرد آوری داده هـا، از آزمون یادگیری استفاده شد که پس از تأیید روایی و پایایی به اجرا در آمد و داده ها ی پژوهش جمع آوری گردید. به منظور تحلیل داده های آزمون، از آمار توصیفی و استنباطی اسـتفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهدکه بین روش کاوشگری و سخنرانی در افـزایش یـادگیری دانـش آموزان تفاوت معناداری وجود دارد. |
کلیدواژه ها |
روش کاوشگری، یادگیری، آموزش زیست شناسی، روش سخنرانی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |