ارزشیابی تکوینی با رویکرد ارزشیابی آزمایشگاهی در آموزش زیست |
کد مقاله : 1062-EACEB |
نویسندگان |
محمد آبیاری *1، عرفان یاسری2، علی پیلتن3 1استادیار دانشگاه فرهنگیان. 2دانشگاه فزهنگیان - گروه علوم پایه. 3دانشگاه فرهنگیان - پردیس علامه امینی - گروه علوم پایه. |
چکیده مقاله |
یکی از مولفههای مهم در آموزش و پرورش، مقوله ارزشیابی است. ارزشیابی، ساز و کاری است برای تشخیص وضع موجود آموزشی نسبت به وضعیت مطلوب؛ مضافاً تأثیر و نقش به سزایی در پیشرفت علمی و مهارتی دانشآموزان و دانشجویان دارد. این ارزشیابی میتواند به گونة تکوینی و مستمر صورت پذیرد. ارزشیابی تکوینی ضرورتاً در مسیرآموزش و یادگیری بنیان نهاده شده و در این ارزشیابی، نقاط ضعف و قوت مشخص میشود و نیز دبیر میتواند بر اساس این معیار نسبت به بهبود امر آموزش اهتمام ورزد. در این مقاله کوشش شده است که ارزشیابی تکوینی با رویکرد آزمایشگاهی بررسی شود که مبتنی بر مشاهده و اجرای کارهای عملی است. در ارزشیابی آزمایشگاهی، مهارتها و توانمندیهایی را میتوان در دانشآموزان مشاهده نمود که امکان رؤیت این تواناییها در امتحانات کتبی یا شفاهی وجود ندارد. برای اجرای دقیقتر ارزشیابی آزمایشگاهی نیازمند چک لیستهایی هستیم تا عملکرد فرد را با اهداف از پیش تعیین شده مقایسه کنیم. نتایج حاصله، نشان دهندة این نکته است که اگر ارزشیابی به صورت آزمایشگاهی شکل گیرد، امر یادگیری برای دانشآموزان تسهیل شده و مطالب آموزش داده شده برای مدت طولانی در ذهن دانشآموزان تثبیت خواهد شد. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی تکوینی، ارزشیابی آزمایشگاهی، آموزش زیست شناسی، چک لیست |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |