چرا باید زیست شناسی یاد بگیریم ؟ |
کد مقاله : 1065-EACEB (R1) |
نویسندگان |
معصومه جلیلیان *1، محمد آبیاری2، مهدیه باقری اقدم3، عرفانه محمودی3، زهرا مبادرثانی3 1دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا(س) تبریز 2استادیار دانشگاه فرهنگیان. 3دانشگاه فرهنگیان تبریز |
چکیده مقاله |
چکیده در جهان حاضر آموزش در صدد این است که دانش آموزان را با روش های فکر کردن و تفکر خلاق آشنا کند و اگر در کشور ما نیز به این مسئله توجه شود موجب پیشرفت کشور عزیزمان می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی فلسفه آموزش زیست شناسی و اینکه چرا باید زیست شناسی در مدارس تدریس و توسط دانش آموزان فرا گرفته شود، است. روش تحقیق اخیر، روش کیفی توصیفی می باشد بدین صورت که با تنظیم پرسشنامه ای در رابطه با فلسفه آموزش زیست شناسی، با معلمان مصاحبه بعمل آمد. جامعه ی آماری تحقیق حاضر ۱۲ نفر از معلمان با تجربه می باشند. اطلاعات به دست آمده دسته بندی و نتیجه آن مورد بررسی قرار گرفت. 4/33 درصد از مصاحبه شوندگان بر این باور بودند که آموزش زیست شناسی برای به دست آوردن علم و شناخت در مورد بدن انسان و محیط زیست است، ۲5 درصد از معلمان معتقد بودند که آموزش زیست شناسی برای رسیدن به خداوند متعال و پیمودن راه خدا شناسی است. 6/16 درصد از معلمان بر این باور بودند که آموزش زیست شناسی برای رسیدن به سه اهداف یادگیری ( دانشی، نگرشی و روانی – حرکتی ) است. 25 درصد باقی مانده هم معتقد بودند که آموزش زیست شناسی برای به کار گیری علم و زیستن است. ما نتایج به دست آمده را با سند تحول بنیادین مقایسه کردیم و در پایان به بررسی فلسفه آموزش در کشور های فنلاند و سنگاپور پرداختیم . |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی: فلسفه آموزش زیست شناسی، یادگیری، تفکر، سند تحول بنیادین. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |