بررسی چالش‌های رایج در آموزش و یادگیری درس زیست‌شناسی
کد مقاله : 1067-EACEB (R1)
نویسندگان
حورا سودی *1، عاطفه پایز2، سیما تقی زاده3
1گروه علوم تربیتی مرکز شهید مطهری خوی
2استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان
3دانشجوی مقطع کارشناسی آموزش زیست‌شناسی پردیس علامه طباطبایی ارومیه
چکیده مقاله
نظام‌های آموزشی در دوره‌های مختلف تاریخی با استفاده از راه‌ها، روش‌ها، ابزار و وسایل مختلف؛ معانی، مفاهیم، افکار، ارزش‌ها، مهارت‌ها، کلمات و فنون را در قالب موضوعات و محتوای آموزشی به نسل جدید ارائه و منتقل می‌کنند. به جرات می‌توان گفت که درس زیست‌شناسی مهم‌ترین درس رشته تجربی است، که تأثیر مستقیمی در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان این رشته دارد. اما یادگیری و آموزش آن با چالش‌ها و مشکلاتی همراه است. ساختار و محتوای نه‌چندان غنی کتاب درسی، روش‌های سنتی تدریس، وضعیت آزمایشگاه‌ها و نحوه اجرای فعالیت‌های آزمایشگاهی، کمبود وقت، ارزشیابی ناکارآمد و میزان آمادگی معلمان برای تدریس ازجمله این چالش‌ها است. مقاله حاضر به شیوه کتابخانه‌ای چالش‌ها و مشکلات رایج در یادگیری زیست‌شناسی را در 5 معیار مختلف مورد بررسی قرار داده است و هدف آن بیان اهمیت این چالش‌ها و تأثیر آن‌ها روی فرآیند یادگیری و آموزش دانش‌آموزان و ارائه یکسری پیشنهاد‌ها برای کاهش هر چه بیشتر این چالش‌ها است.
کلیدواژه ها
آموزش‌وپرورش، چالش‌های یادگیری، زیست‌شناسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر