بررسی چالشهای رایج در آموزش و یادگیری درس زیستشناسی |
کد مقاله : 1067-EACEB (R1) |
نویسندگان |
حورا سودی *1، عاطفه پایز2، سیما تقی زاده3 1گروه علوم تربیتی مرکز شهید مطهری خوی 2استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان 3دانشجوی مقطع کارشناسی آموزش زیستشناسی پردیس علامه طباطبایی ارومیه |
چکیده مقاله |
نظامهای آموزشی در دورههای مختلف تاریخی با استفاده از راهها، روشها، ابزار و وسایل مختلف؛ معانی، مفاهیم، افکار، ارزشها، مهارتها، کلمات و فنون را در قالب موضوعات و محتوای آموزشی به نسل جدید ارائه و منتقل میکنند. به جرات میتوان گفت که درس زیستشناسی مهمترین درس رشته تجربی است، که تأثیر مستقیمی در موفقیت تحصیلی دانشآموزان این رشته دارد. اما یادگیری و آموزش آن با چالشها و مشکلاتی همراه است. ساختار و محتوای نهچندان غنی کتاب درسی، روشهای سنتی تدریس، وضعیت آزمایشگاهها و نحوه اجرای فعالیتهای آزمایشگاهی، کمبود وقت، ارزشیابی ناکارآمد و میزان آمادگی معلمان برای تدریس ازجمله این چالشها است. مقاله حاضر به شیوه کتابخانهای چالشها و مشکلات رایج در یادگیری زیستشناسی را در 5 معیار مختلف مورد بررسی قرار داده است و هدف آن بیان اهمیت این چالشها و تأثیر آنها روی فرآیند یادگیری و آموزش دانشآموزان و ارائه یکسری پیشنهادها برای کاهش هر چه بیشتر این چالشها است. |
کلیدواژه ها |
آموزشوپرورش، چالشهای یادگیری، زیستشناسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |