تاریخ، فلسفه و ماهیت علم در آموزش زیست شناسی
کد مقاله : 1068-EACEB (R1)
نویسندگان
فاطمه زارع *1، لیلا رضائیان2
1دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بباهنر شیراز
2هیئت علمی علوم پایه، فرهنگیان، پردیس شهید باهنر فارس، شیراز
چکیده مقاله
تولید علم و علم آموزی از همان روزگار آغازین با ذات بشریت عجین شده است. توجه به مبانی فلسفی و ماهیت علم برای فهم دانش آموزان امری ضروری برای تدوین‌کنندگان برنامه درسی زیست شناسی می‌باشد که موجب افزایش غنای کتب درسی و رشد و شکوفایی دانش آموزان می‌گردد. روش تحقیق در این مطالعه مروری و از مقالات نمایه ‌شده در پایگاه‌های مختلف اطلاعاتی مثل اس.آی.دی، استفاده شد.
کتاب زیست‌شناسی در کشور ایران به عنوان درسی مستقل از دوره متوسطه دوم آموزش داده می‌شود؛ البته دانش‌آموزان با این درس از زمان شروع تحصیلات در دوره ابتدایی، به عنوان یکی از بخش‌های کتاب علوم آشنا می‌شوند و بعضاً با این درس در دوره‌های تحصیلات تکمیلی همراه خواهند بود.. اساساً فلسفه مطالعه و آموزش گرایش‌های زیست‌شناسی، دستیابی دانش‌آموزان به شناختی بهتر از محیط اطرافشان است که موجب برقراری ارتباط مناسب آنها با خود، خالق و مخلوق و جهان هستی می‌شود. در حین آموزش آشنایی دانش‌آموز با روند پیشرفت علم از ابتدا تاکنون، نحوه مواجهه دانشمندان با چالش‌ها و نقیصه‌های عملکردی آنان و هم چنین نقد آن علاوه بر فهم بهتر درس، موجب پرورش تفکر نقادی در دانش‌آموز شده و زمینه را برای پژوهش وی فراهم می‌کند.
کلیدواژه ها
زیست شناسی، دانش‌آموزان، فلسفه، ماهیت ، علم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر