خلاهای موجود در آموزش زیست شناسی و راهکار هایی در جهت بهبود آن |
کد مقاله : 1071-EACEB (R1) |
نویسندگان |
محمد فصیح رامندی * دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه امینی تبریز |
چکیده مقاله |
بدون شک مهمترین درس رشته تجربی درس زیست شناسی می باشد.در نظام تعلیم و تربیت ایران به دلیل امتحانی به نام کنکور و اراِئه کردن درس زیست شناسی در قالب واحدهای درسی اندک و نبود زیر ساخت های لازم جهت پژوهش ، آنگونه که شایسته است، مورد توجه قرار نگرفته است.وجود کنکور، محتوای ضعیف ، متن مبهم و گاها غیر علمی کتاب درسی و عدم امکانات آموزشی و آزمایشکاهی و همینطور وجود معلم ناکارآمد در سیستم آموزشی ، سبب چالش هایی بزرگ در آموزش زیست شناسی در مدارس ایران شده است آموزش زیست شناسی امروزه در مدارس بر حسب حفظ مفاهیم و قیود موجود در کتاب درسی استوار است و هیچ اهمیتی به اصل مشاهده که اساس علم زیست شناسی است ، داده نمی شود.وسایل آزمایشگاهی اغلب فرسوده اند و دانش آموزان اغلب به آزمایشگاه نمی روند.تمایل معلمان به روش سنتی سخنرانی به شدت یادگیری را غیرفعال کرده است.معلمان اغلب از روش های خلاقانه در تدریس فراری هستند و نسبت به استفاده از روش های نوین در آموزش نگرش منفی دارند.در این مقاله به خلا های موجود در آموزش زیست شناسی در مدارس ایران می پردازیم تا بتوانیم با شناسایی نواقص موجود در آموزش این درس، بتوانیم موجب پیشرفت این علم شویم |
کلیدواژه ها |
زیست شناسی , خلاقانه , معلم , کنکور , آزمایشگاه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |